diumenge, 10 de maig de 2009

Esperit de Festa 09-05-09

Fidel a la seva cita de cada dos anys, els darrers dies hem rebut la visita de la Cobla La Principal d’Amsterdam que ha efectuat la seva 12a gira per les contrades catalanes. A diferència d’anteriors estades, que habitualment es feien durant l’estiu, els músics holandesos han escollit la primavera i han concentrat molt les seves actuacions. La gira es va iniciar el 26 d’abril a Sant Andreu de la Barca i es va cloure el 3 de maig amb una actuació a Blanes. La resta d’actuacions s’han fet el 28 d’abril a l’Escola Superior de Música de Catalunya, el 30 d’abril a Mataró, el dia 1 de maig a Calella i a Castellfollit de la Roca; el dia 2 al Pla de la Catedral de Barcelona en una ballada conjunta amb la Cobla Sabadell, i a la nit, en un concert al Casal de Sant Andreu de Llavaneres. També el dia 3 van actuar a Banyuls de la Marenda. En total nou actuacions que aquesta vegada han estat coordinades per la productora dels germans Rutllant, Amunt Produccions. Ja em vaig referir a la Cobla La Principal d’Amsterdam quan ara fa dos anys, amb motiu del seu vintè aniversari, se li va concedir la Creu de Sant Jordi. Però donada la seva singularitat, crec oportú recordar alguns apunts sobre la seva història. El 28 de juny de 1987, la Cobla La Principal d’Amsterdam feia la seva primera actuació en públic a la placeta del Museu Històric d’Amsterdam. Havia sorgit gràcies a la iniciativa entusiasta del clarinetista Rolf van Kreveld que havia descobert la cobla i els seus instruments en les seves visites estiuenques a la Costa Brava. Tots els seus components eren holandesos i molts d’ells s’han convertit, també, en compositors de sardanes. D’aquesta manera la cobla, aquest conjunt instrumental únic al món, ja no és només present a Catalunya i al Rosselló sinó que ho és també a Europa gràcies a les seves actuacions per diferents ciutats europees. La formació de la cobla Principal d’Amsterdam i la seva posterior visita per primera vegada a Catalunya el 1988, va generar un gran sentiment de simpatia i agraïment. El sardanisme va voler correspondre a aquest fet insòlit amb l’organització d’un acte que representés d’alguna manera una compensació i una mostra d’admiració per la iniciativa dels músics holandesos. La Comissió d’Aplecs de les Comarques Barcelonines va proposar de fer una visita a Holanda, proposta a la qual es va adherir l’organització de les Jornades Internacionals Folklòriques (JIF-Catalunya). D’aquests primers contactes va sortir l’acord de treballar conjuntament en un projecte que esdevindria finalment l’Aplec Internacional de la Sardana a Amsterdam. Un Aplec Internacional que ha tingut continuïtat els anys successius per diverses capitals europees.
Al llarg d’aquests més de vint anys la producció discogràfica de la cobla ha estat, també significativa, amb títols com The sardana. Music from Catalonia (1993), Dobles mixtes (1997), Vent del nord (2001), Solo (2003), El Llibre Vermell de Montserrat (2005), Les Indes Galantes (2006) i Live in Catalunya (2007).
Lamentablement, però com ja és habitual, els mitjans generalistes d’informació no s’han fet ressò d’aquest fet singular ocupats, com sempre, a informar i promocionar les actuacions de grups musicals que no tenen res a veure amb la nostra música i la nostra cultura. S’ho haurien de fer mirar.
Lluís Subirana. Director